Γιαννης Νταγκουνακης
November 10, 2024
Η τεχνολογία είναι παντού γύρω μας και είναι φυσικό οι γονείς να αναρωτιούνται αν τα βρέφη μπορούν να ωφεληθούν από αυτήν. Ωστόσο, οι ειδικοί προτείνουν ότι τα βρέφη δεν θα πρέπει να εκτίθενται σε οθόνες, όπως τηλεοράσεις, tablet και smartphones, από πολύ μικρή ηλικία. Υπάρχουν αρκετοί λόγοι για αυτό, καθώς και μια σχέση με τη διάσπαση προσοχής που μπορεί να παρατηρηθεί στη μετέπειτα ζωή τους.
1. Ανάπτυξη του Εγκεφάλου
Τις πρώτες δύο χρόνια της ζωής τους, τα βρέφη διανύουν κρίσιμες φάσεις ανάπτυξης του εγκεφάλου. Αυτή η περίοδος είναι ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους, όπως η γλώσσα, οι κινητικές ικανότητες και οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις. Η έκθεση σε οθόνες μπορεί να αποσπάσει την προσοχή τους από αυτές τις σημαντικές εμπειρίες. Αντί να αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, τα βρέφη μπορεί να είναι λιγότερο εγκεφαλικά ενεργά όταν παρακολουθούν οθόνες, επηρεάζοντας την ανάπτυξή τους.
2. Διάσπαση Προσοχής ( ΔΕΠΥ)
Ερευνητές έχουν συνδέσει την πρώιμη έκθεση σε οθόνες με προβλήματα διάσπασης προσοχής στην παιδική και εφηβική ηλικία. Τα βρέφη που εκτίθενται σε οθόνες μπορεί να αποκτούν συνήθειες που μειώνουν την ικανότητά τους να συγκεντρώνονται για μεγάλες περιόδους. Οι γρήγορες εναλλαγές εικόνων και οι δυνατοί ήχοι που συναντά κανείς σε πολλές οθόνες μπορούν να προκαλέσουν σε ένα παιδί μια ακόμη πιο έντονη ανάγκη για «ενθουσιασμό», η οποία ενδέχεται να μεταφερθεί και σε άλλες δραστηριότητες.
3. Κοινωνικές Δεξιότητες
Η κοινωνική αλληλεπίδραση είναι κρίσιμη για την αναπτυξιακή διαδικασία των παιδιών. Όταν ένα βρέφος κοιτάζει μια οθόνη, χάνει την ευκαιρία να συνδεθεί με ανθρώπους γύρω του, όπως γονείς, αδέρφια ή φίλους. Οι σχέσεις αυτές είναι απαραίτητες για τη μάθηση, την ανάπτυξη της γλώσσας και την καλλιέργεια συναισθηματικής νοημοσύνης. Εάν οι βρεφικές αυτές αλληλεπιδράσεις αντικαθιστούνται από οθόνες, μπορεί να προκύψουν προβλήματα στην ικανότητα του παιδιού να δημιουργεί και να διατηρεί σχέσεις στο μέλλον.
4. Συστάσεις Ειδικών
Οι ειδικοί συστήνουν ότι για τα παιδιά κάτω των 2 ετών η καλύτερη επιλογή είναι η πλήρης αποφυγή της οθόνης. Για τα μεγαλύτερα παιδιά, ενθαρρύνονται οι δραστηριότητες που προάγουν την αλληλεπίδραση και την εξερεύνηση του φυσικού κόσμου. Οι γονείς μπορούν να παίξουν παιχνίδια, να διαβάζουν βιβλία και να ενθαρρύνουν δραστηριότητες που ευνοούν τη δημιουργικότητα και την αλληλεπίδραση.
Συμπέρασμα
Η προστασία των βρεφών από τις οθόνες είναι σημαντική για την υγιή ανάπτυξή τους. Με την αποφυγή αυτής της πρώιμης έκθεσης, οι γονείς μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους θα αναπτύξουν τις απαραίτητες κοινωνικές και γνωστικές ικανότητες, μειώνοντας παράλληλα τον κίνδυνο διάσπασης προσοχής και άλλων σχετικών προβλημάτων στη μετέπειτα ζωή τους.
φυσικά ότι γράφω πάντα με facts και
σχετική βιβλιογραφία :
1. **American Academy of Pediatrics** - (2016). "Media and Young Minds". Pediatrics. 138(5). DOI: 10.1542/peds.2016-2591.
[Link](https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162591)
2. **Christakis, D.A., & Zimmerman, F.J.** - (2007). "Media Use by Preschoolers". The Annals of Family Medicine, 5(1), 77-82. DOI: 10.1370/afm.684.
[Link](https://www.annfammed.org/content/5/1/77)
3. **Hinkley, T., Carson, V., Hesketh, K.D., et al.** - (2018). "The Relationship between Screen Time and Social–Emotional Well-being in Preschool Children: A Longitudinal Study". International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 15, 5. DOI: 10.1186/s12966-018-0641-1.
[Link](https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-018-0641-1)
4. **Radesky, J.D., Eisenberg, M., & Appugliese, D.P.** - (2019). "Parent-Reported Concerns About Young Children’s Media Use". JAMA Pediatrics, 173(7), 681-683. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.0574.
[Link](https://jamanetwork.com/journals/jamapediatrics/fullarticle/2723029)
5. **Radesky, J.D., & Christakis, D.A.** - (2016). "Media and Young Minds". Pediatrics, 138(5), e20162591. DOI: 10.1542/peds.2016-2591.
[Link](https://pediatrics.aappublications.org/content/138/5/e20162591)
6. **Sigman, A.** - (2012). "Time for a View on Screen Addiction". Archives of Disease in Childhood, 97(11), 935-939. DOI: 10.1136/archdischild-2011-301166.
[Link](https://adc.bmj.com/content/97/11/935)